oncontextmenu="return false"

say wuut

Vad kan vi berätta om nu för nåt... Lite hur man jobbar på universitetet förutom att gå på föreläsningar kanske? 
 
För det första jobbar man enligt PBL - problembaserat lärande, vilket kan vara svårt att komma in i först om man inte jobbat på det sättet tidigare. Enkelt förklarat så tar man ansvar för sin egen inlärning med hjälp av sin basgrupp och handledare. 
 
Så som vi har jobbat har vi fått ett antal scenarion, som man därutefter formulerar frågeställningar kring, letar fakta om och sedan tillämpar på scenariot. I princip i denna ordning: 
- Centralt i scenariot - vad handlar det om i grunden? 
- Brainstorming - efter scenariot är läst får man storma fritt med sina tankar
- Systematisering i problemområden - sortera in orden från brainstormingen i problemområden, t.ex "patientperspektiv", "anatomi och fysiologi". 
- Inventera gruppens kunskaper - har någon i gruppen erfarenheter från något liknande i scenariot? 
- Definiera frågeställningar - dessa görs utifrån brainstormingen
- Formulera inlärningsmål - vad är det vi behöver kunna för att svara på frågorna? 
- Inhämta kunskap och diskutera inhämtade kunskapen - söker faktan och diskuterar det nästa möte
- Tillämpa på specifik nivå - ni tillämpar kunskapen på scenariot och svarar på frågeställningarna 
 
 
 
Som sagt, det kan treta emot i början och det tar ett tag innan man kommer in i det, men efter bara några träffar klarade vi det i basgruppen riktigt bra att följa denna mall och hitta relevanta frågeställningar, mycket utan handledarens hjälp. Och handledaren är ju mest där som ett stöd som bara ska leda en på rätt spår. 
 
När frågeställningarna är gjorda är det alltså upp till en själv att söka information och besvara dessa, då blir litteraturen relevant och även ens källkritiska sida som alla tjatar om. Det är många som säger att IBU:n man skriver (Individuellt basgruppsunderlag, som en pytteliten uppsats där du besvarar frågorna och skriver ner faktan) bara behöver vara omkring en sida, men jag personligen tycker att faktan då blir så himla översiktlig, och eftersom dessa IBU:er är något man kan använda sig av när man pluggar till tentor tycker jag det är bättre att man skriver så mycket information som man känner är lagom, så det inte bara blir ytligt och man måste läsa om det igen senare på en djupare nivå. 
 
Med basgruppen har man ju även färdighetsträningar tillsammans, studiebesök och studieuppgifter, så man kommer varandra rätt nära skulle jag säga och lär känna folk på så sätt. Eftersom en SSK-klass är så pass stor så hjälper basgruppen en att få lite bredare nätverk med kontakter. Det är viktigt i början av terminen när man får sin basgrupp att man fixar sitt basgruppskontrakt så att alla är på det klara med vad som gäller, och det är väl enkla saker som att komma i tid, undvika mobiler, låta alla delta osv, för att få ett bra klimat i gruppen. 
 
Tror att det kan vara lite för denna gång. Kan skriva lite om kurserna nästa gång, främst HEL-helvetet. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0